Eksempler på produkter som har været tilbudt og anvendt af vores kunder:
Du er ansvarlig for driften for et tele- datanetværk eller dele heraf.
Symptomer skal ikke siddes overhørigt og der er mange muligheder
for at forbedre situationen.
Vi kan medvirke til at problemer kan dokumenteres og tiltag til forbedringer
kan iværksættes.
- - Den formelle tekniske produktbeskrivelse - -
Fejlfinding netværk er et redskab, som hjælper virksomheden med at få overblik og kontrol over et udvalgt netværk, uanset typen af netværktrafik (LAN, WLAN, WAN, Mobil, telefoni).
Der er skitseret en række handlinger og områder som vi har ekspertise i og erfaringsmæssigt har behandlet.
Valg af hvilke aktiviteter, områder og detaljeringsgrad som skal udføres hos dig foretages i samråd med dig for at sikre dine interesser bedst muligt.
I et tele- og datakommunikations netværk kan mange forskellige fejl
optræde og på forskellige funktionslag. Her omtales nogle klassiske.
Fejl vil fremtræde forskelligt afhængig af belastning, anvendelse
og anvendte målemetoder.
MAC adresser
Brofunktioner, ARP tabeller
Broadcast
Switch funktion og konfiguration
VLAN
Adresser
DHCP
DNS
ARP
Routing
Routning af IPtelefoni
Routning af datatrafik
Portnumre
Forbindelse oprettelse
Op/nedkobling
Retransmissioner af datatrafik
Tidsforsinkelser på IPtelefoni
NAPT
Når der rekvireres ekstern målebistand til måling i et telenetværk eller datanetværk er det vigtigt at forberede sig på forhånd og udføre en række aktiviteter både under og efter måleforløbet. Dette sikrer en effektiv og økonomisk optimal udnyttelse af de ressourcer som anvendes og sikrer, at de opsamlede og rapporterede data efterfølgende kan fortolkes hensigtsmæssigt.
Vi har listet 13 punkter som enhver rekvirent bør udføre for at sikre maksimal anvendelighed af den ydede bistand.
Udført
|
|||
ja
|
delvis
|
nej
|
|
Dokumenter hændelse som medfører fejl | |||
Reproducerbarhed af fejl sikres | |||
Planlæg aktiviteter som skal udføres under måling | |||
Systemtegning og nodeinformation lægges frem | |||
Så mange noder som muligt kobles på nettet | |||
Målepunkter fastlægges | |||
Netværksansvarlig tilstede ved opstart af måling | |||
Noter igangsatte aktiviteter under måling | |||
Noter applikationperformance under måling | |||
Noter andet handlingsforløb under måling | |||
Afhold møde hvor måleresultater fortolkes | |||
Udarbejd handlingsplan for nødvendige aktiviteter | |||
Evaluer om aktiviteter har medført ønsket effekt |
13 rigtige der sikrer succes!
Hvis der skal foretage målinger af data og trafik i et tele- og datanetværk, er det vigtigt at målingen foretages det rigtige sted og under de optimale forudsætninger.
Umiddelbart kan det virke som tidsspilede at bruge for lang overvejelse på netop dette forhold, men i praksis viser det sig, at en grundig planlægning omkring udførsel af målinger giver mere troværdige målinger som kan danne baggrund for optimale konklusioner.
Her er gennemgået en række aktiviteter som tilsammen udgør en grundig og professionel målepunktudpegning.
Der etableres et dokumentationsgrundlag i form af systemskitser og informationer
om netværksdesign, forbrugsmønster og indgående hardware-enheder.
Hvordan er sammensætning af datatrafik, IPtelefoni, alm telefoni,
streamingtrafik og andet.
Der foretages identifikation af de forhold, som skal indgå i målinger og dermed i den forventede værditilvækst. Dette forhold er meget vigtigt, idet det sikrer, at det efterfølgende arbejde med at beskrive konsekvenser kan effektiviseres og målrettes. De indsamlede data valideres for at sikre troværdigheden.
Alle relevante parametre registreres, systematiseres og tabellariseres, og der udarbejdes situationsskitser, der kan underbygge de relevante målepunkter.
De registrerede forhold analyseres og vurderes, og der udarbejdes en konsekvensvurdering i forhold til ønskede måleresultater.
Der udarbejdes dokumentation der:
* Belyser alle relevante registrerede forbehold
* Beskriver analysen og vurderingen
* Indeholder en konklusion og anbefaling
Den udarbejdede dokumentation gennemgås i detaljer med virksomheden, og processen samt værditilvæksten for virksomheden evalueres.
Netværksmåling består af en række delelementer,
som tilsammen udgør en dokumentation over væsentlige driftforhold
på datanettet samt muliggør at eventuelle fejlkilder kan udpeges
eller afgrænses. Herefter kan de nødvendige dispositioner træffes
for, at igangsætte aktiviteter således at den optimale drift
kan genoprettes med et minimum af ressourcer.
Måleresultater udleveres men opbevares også som en sikkerhedskopi
således, at sikre en hurtigere og mere effektiv fejlretning, hvis
der på senere tidspunkt opstår problemer på netværket.
Anvendelseseksempler hvor der anvendes netværksmåling:
* Fejlretning
* Modtagekontrol
* Afleveringsforretning
* Projekttilsyn
* Kvalitetsinspektion
* Rentabilitetsanalyse
* Funktionalitetsvurdering
* Netværksoptimering
Konsulent
Netværksmåling foretages af en person som har erfaringer fra forskellige typer af målinger. Det kan være en intern eller ekstern ressourceperson.
Til måling og registrering af driftforholdende på tele og datanetværket
anvendes en avanceret netværksanalysator med interface til de forekomne
netværkstyper.
Det er en kar fordel hvis der er stor erfaring og rutine med betjening af
det pågældende måleudstyr.
Målinger foretages på det ønskede netværk, indenfor en nærmere aftalt tidsperiode eller indtil fejl er lokaliseret. De registrerede driftforhold udskrives i rapportform med efterfølgende anbefaling.
De registrerede forhold danner baggrund for anbefalinger, som tager sigte på at optimere forholdene omkring det pågældende netværk.
Områder
* LAN
* Ethernet
* WAN
* ISDN, Dialup, Faste linier, MPLS, SDH, Pakkekoblede net, Kredsløbskoblede
net
* Telefoni
* Digital og analog
Medier
* Coax
* Parsnoede
* Fiber
* Trådløse forbindelser
Ydelser
* Conformance
* Interfaceforhold, Opfyldelse af standarder
* Performance
* Netværksbelastning, Netværksudnyttelse, Fejlhyppighed, Udstyr,
Protokol, Grænsesnit, Signalering, Svartider, Køer, Flaskehalse,
Belastninger, Netkortfejl, Netkort, Overføringshastigheder, Throughput,
Retransmissioner, Fejlbehæftede rammer, Node Discovery, Server list/type,
Protokoltyper, Top Error Sources, Top Talkers.
* Sikkerhed
* Reroutning, Servicetid, Redundans, Aflytning, Adgangs-kontrol
* Økonomi