I et tele- og datakommunikations netværk kan mange forskellige fejl
optræde og på forskellige funktionslag. Her omtales nogle klassiske.
Fejl vil fremtræde forskelligt afhængig af belastning, anvendelse
og anvendte målemetoder.
MAC adresser
Brofunktioner, ARP tabeller
Broadcast
Switch funktion og konfiguration
VLAN
Adresser
DHCP
DNS
ARP
Routing
Portnumre
Forbindelse oprettelse
Op/nedkobling
Retransmissioner
NAPT
Når der rekvireres ekstern målebistand er det vigtigt at forberede sig på forhånd og udføre en række aktiviteter både under og efter måleforløbet. Dette sikrer en effektiv og økonomisk optimal udnyttelse af de ressourcer som anvendes og sikrer, at de opsamlede og rapporterede data efterfølgende kan fortolkes hensigtsmæssigt.
Vi har listet 13 punkter som enhver rekvirent bør udføre for at sikre maksimal anvendelighed af den ydede bistand.
Udført
|
|||
ja
|
delvis
|
nej
|
|
Dokumenter hændelse som medfører fejl | |||
Reproducerbarhed af fejl sikres | |||
Planlæg aktiviteter som skal udføres under måling | |||
Systemtegning og nodeinformation lægges frem | |||
Så mange noder som muligt kobles på nettet | |||
Målepunkter fastlægges | |||
Netværksansvarlig tilstede ved opstart af måling | |||
Noter igangsatte aktiviteter under måling | |||
Noter applikationperformance under måling | |||
Noter andet handlingsforløb under måling | |||
Afhold møde hvor måleresultater fortolkes | |||
Udarbejd handlingsplan for nødvendige aktiviteter | |||
Evaluer om aktiviteter har medført ønsket effekt |
13 rigtige der sikrer succes!